تعریف پورتال (وبگاه – لنگرگاه - گذرگاه)

پورتال درگاهی برای اطلاعات سازمان دهی شده و مورد نیاز کاربران با استفاده از ابزارهایی که محصور زمان و مکان نیستند، است و کاربران برای استفاده از پورتال نیاز به نرم افزار یا سخت افزار ندارند، در واقع پورتال وبگاهی است که جهت بالا بردن نام و برند شما برای اول شدن در اینترنت پیش می رود.


پورتال سازمانی

کاربرد پورتال در زمینه های مختلف جهت جستجو و بازیابی اطلاعات در اینترنت از سال ۱۹۹۷ مورد توجه قرار گرفت که امروزه نیز شرکت های بزرگ جهانی در این مورد وارد رقابت شده اند. پورتال سایتی است که کاربر نقش خاصی در آن دارد و برای خود فضای خاصی مشخص کرده است، سایتی است که جنبه تبلیغی و معرفی ندارد. اما ایجاد و طراحی سایت پورتالی پیچیده تر از سایت های عادی است.


عناصر پورتال

  •  جستجو
  •  مدیریت کاربر
  •  تعیین گروه کاری
  • توسعه خلاقیت فردی
  • مدیریت محتوا

اهداف طراحی سایت پورتالی

  • ارائه خدمات اطلاعاتی به روز
  • مدیریت اطلاعات سازمانی در موسسات

هدف اصلی از طراحی سایت پورتال ایجاد یک وبگاه جامع و پویا است که به راحتی بتواند اطلاع رسانی و خدمات دهی کند. در واقع ایجاد یک وبگاه واحد برای دسترسی به اطلاعات و خدمات وبگاه های دولتی و بخشهای خاصی از سازمان های غیر دولتی بدون اینکه مستقیم به این سازمان ها مراجعه شود. این درگاه ها در گام نخست به معرفی امکانات و شاخصه های موجود در سازمان ها می پردازد.


تفاوت وب سایت با پورتال

  • پورتال درگاهی است جهت ورود به بانک اطلاعاتی، یک راهنما در اینترنت نیز هست زیرا ما را به پرتال های دیگر وصل می کند.اما وب سایت مقدار زیادی اطلاعات دارد که تنها بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
  • پورتال کاربر محور است و تمام موضوعات آن بر اساس اینکه جوابگوی نیاز کاربران باشد دسته بندی می شوند. اما وب سایت موضوع محور بوده و در مورد یک موضوع خاص به کاربران سرویس می دهد.
  • در طراحی سایت پورتال به جنبه کسب درآمد اهمیت داده می شود اما در طراحی وب سایت این موضوع مهم نیست زیرا پرتال برای کسب در آمد طراحی می شود اما وب سایت جنبه  معرفی و تبلیغ دارد.
  • مطالب پورتال جنبه اطلاعات عمومی دارد زیرا از منابع متعددی تجمع آوری می شود به همین دلیل در پرتال نرم افزارهایی برای جستجو و دسته بندی مطالب در نظر گرفته می شود. اما در وب سایت منابع اطلاعاتی محدود بوده و موضوعات پراکندگی زیادی ندارند و حول یک موضوع خاص هستند.

قابلیت های پورتال های سازمانی

  •  جستجو
  • قیمت سهام
  • اخبار
  • وضعیت آب و هوا
  • اخبار و نتایج ورزشی
  • رویدادها
  •  تالار گفتگو
  •  تابلو های پیام ها
  • فهرست موضوعات
  • سرویس صفحات زرد برای پیدا کردن شرکت های محلی
  •  سرویس یافتن افراد برای ردیابی شماره تلفن ها و...
  • و بسیاری از قابلیت های کاربردی دیگر پورتال ها را به محیط شبکه ای تبدیل کرده اند که کاربران پس از استفاده از آن دیگر نمی توانند از عضویت در آنها چشم پوشی کنند. البته  پورتال کاربران را وابسته به یک محیط خاص شبکه نمی کند بلکه برای کاربران جهت انجام کارهای تجاری و اداری اعتماد ایجاد می کند.

ویژگی های پورتال ها

  • پشتیبانی از زبان های گوناگون دنیا
  • دسترسی آسان
  • آپدیت راحت
  • امکان دسته بندی مطالب
  • مدیریت مطالب دسته بندی شده
  •  ارائه ابزارهای تولید مطلب
  • ایمنی بالا
  • قابلیت سفارشی سازی و مدیریت از طریق کنترل پنل خاص
  • و...

تقسیم بندی پورتال مطابق دامنه

  •  پرتال های عمودی: محدوده پوشش این پورتال ها یک موضوع خاص است.
  •   پورتال های افقی: محدوده تحت پوشش این پورتال ها بسیار زیاد است مانند یاهو

محتوای پروتال

محتوا از مفاهیم اصلی پرتال است کهدر حالت کلی هر شئ الکترونیکی مانند: تصویر، صدا، اسناد و… را گویند. پورتال اعمال زیر را روی محتوا انجام می دهد که باید در طراحی سایت به آنها توجه شود:

  • جمع آوری اطلاعات
  •  توصیه و معرفی محتوا از طریق خود پورتال
  •  انتخاب بهترین مطالب برای استفاده بهتر از آن بوسیله کاربر
  • دسته بندی اطلاعات

 

ساناوب مرکز تخصصی طراحی سایت های سازمانی و دولتی در کرج با پشتیبانی 24 ساعته